کد مطلب:276501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

آثار نیکی به والدین برای دعا کننده
تمام آثار و فواید و نتایج دنیوی و اخروی كه بر نیكی به والدین هست، دعا كننده برای حضرت قائم علیه السلام خواهد داشت، چنان كه در بخش سوم كتاب متذكر شدیم كه امام علیه السلام پدر حقیقی تمام مردم است، پس هركه بر او ظلم كند عاق پدر حقیقی خویش گشته، و هركه



[ صفحه 520]



به او نیكی نماید به تمام آنچه بر نیكی كردن به پدر ظاهری مترتب است رستگار می شود. و تردیدی نیست كه والد حقیقی حقّش عظیم تر و مقامش بالاتر است، و از پدر ظاهری نسبی انسان شایسته تر است كه به او احسان گردد.

دلیل بر این معنی - اضافه بر دلالت عقل سلیم بر آن - در حدیثی طولانی از تفسیر امام عسكری علیه السلام روایت شده كه فرمود: و البتّه حقّ ما بر شما عظیم تر است از حقّ پدر و مادری كه از آن ها متولد شده اید، كه ما - اگر اطاعتمان كنید - شما را از آتش به سوی خانه آرام و جاویدان نجات می دهیم.... [1] .

كما این كه بدون شك دعا برای پدر - به خصوص با امر او به آن - از روشن ترین انواع نیكی و مهم ترین و سودمندترین آن ها است.

و امّا آثار و فواید نیكی به والدین - از انواع مختلف خیر دنیا گرفته تا ثواب های اخروی - از موضوع بحث ما در این كتاب خارج است. طالبین به كتاب های علمای بزرگ ما از قبیل كافی و بحار مراجعه نمایند.


[1] و مؤيّد اين معني روايتي است كه در جامع الاخبار: 16؛ از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله آمده كه فرمود: حقّ عليّ بن ابي طالب بر مسلمين همچون حقّ پدر بر فرزندانش مي باشد. گفتني است كه به روايات ثابت شده كه آنچه براي يكي از امامان عليهم السلام باشد براي همه امامان جاري است، يعني اگر براي يكي از آن ها حقّي بر ما ثابت شد براي همه آن ها ثابت است. (مؤلف).